Beste patiënt,
Er is veel veranderd in de praktijk, dat zult u wellicht hebben gemerkt.
De belangrijkste veranderingen zijn:
• De pensionering van Roel en Geert.
• De wisselingen in het ondersteunend personeel (met name assistentes) in het afgelopen jaar. Hierdoor hebt u veel onbekende (inval) assistentes aan de telefoon gehad. De assistentes kenden (nog) niet altijd goed de afspraken binnen de praktijk. Er is op dit moment sprake van een personeelskrapte in de zorg. Hierdoor zijn vacatures moeilijk op te vullen. Invalassistentes vullen de gaten op. Het goede nieuws is dat we vanaf eind maart weer een vast team assistentes hebben!
• De wachttijden voor het spreekuur zijn langer. De assistentes zijn tegenwoordig echter meer opgeleid, waardoor ze ook meer zelfstandig kunnen afhandelen aan de telefoon.
Deze veranderingen zijn voor jullie, onze patiënten, zeker wennen en leveren soms begrijpelijk frustraties op.
Verhoogde werkdruk
Zoals u misschien via de media hebt meegekregen, is de werkdruk in de afgelopen jaren enorm gestegen in de huisartsenpraktijk. Helaas is dat ook in onze praktijk het geval. Dit heeft geleid tot vertrek van personeel en uitval van personeel.
Wat zijn de oorzaken van de verhoogde werkdruk?
• Patiënten bezoeken sneller de huisarts vanwege kleinere klachten dan vroeger. ‘Googelen’ heeft daar een belangrijk aandeel in.
• Veel mensen mogen en kunnen niet ziek zijn vanwege hun werk. Ziekte moet dus snel over zijn en patiënten hopen dat de huisarts daar een oplossing voor heeft.
• We zien meer psychische problemen op het spreekuur, die kosten meer tijd. De wachttijd bij psychologen en GGZ instellingen is steeds langer, waardoor de patiënten met psychische problemen noodgedwongen langer door de huisarts behandeld worden.
• We hebben meer tijd nodig per patiënt omdat mensen gemiddeld steeds ouder worden met de bijbehorende gezondheidsproblemen.
• Patiënten komen sneller terug van de specialist naar de huisarts, dat vraagt om extra zorg en taken.
• Hulpbehoevenden die vroeger naar een verpleeghuis gingen, blijven vaak langer thuis of gaan in kleinschalige wooneenheden wonen. De zorg blijft wel door de huisarts gegeven worden.
Al met al komen we met tien minuten per consult vaak niet meer uit. Dat betekent dat we minder patiënten per dag kunnen zien.
Wat zijn de gevolgen van deze hoge zorgvraag en werkdruk?
• Er is een hoger ziekteverzuim onder personeel en daarmee ook een hoger risico op burn-out.
• De wachttijden voor een consult bij de huisarts langer geworden als dat medisch verantwoord is.
• Uw vraag zal waar mogelijk en verantwoord telefonisch of digitaal worden afgehandeld.
Hoe kunt u helpen?:
• Bestel uw medicijnen via MedGemak, MijnGezondheid.net of herhaalreceptentelefoon.
• Kijk op de internetsite of download de app Moet Ik Naar De Dokter en raadpleeg deze voordat u belt. U kunt ook kijken op de internetsite Thuisarts.nl | Betrouwbare informatie over ziekte en gezondheid. Deze informatie helpt u vooruit en soms is het dan niet meer nodig om een afspraak bij de huisarts te maken. Mocht een afspraak wel nodig zijn dan kunt u het bezoek voorbereiden door uw vragen op te schrijven. Kijk eens op Bezoek aan de huisarts | Thuisarts.nl.
• Raadpleeg eerst uw specialist in het ziekenhuis als het gaat om iets waarvoor u onder behandeling bent bij deze specialist.
• Benader uw apotheek bij vragen over uw medicijngebruik.
• Stel, indien mogelijk, kleine vragen via het e consult. Deze worden binnen 3 dagen beantwoord.
Wat doen wij hieraan:
• Sinds enige tijd werkt er op maandag een extra huisarts.
• Sinds maart 2023 hebben we een huisarts in opleiding die helpt met het spreekuur.
• We zijn bezig geweest met een aantal projecten zoals de wachttijd aan de telefoon verminderen. Hiervoor hebben we met zijn allen een verbeterproject gevolgd een nieuw telefoniesysteem aangeschaft en een extra assistente aangenomen.
De gemiddelde wachttijd is sindsdien enorm gedaald naar 2-3 minuten per gesprek. Dit betekent niet dat er nooit meer een langere wachttijd zal zijn. Als de assistente bijvoorbeeld met een spoedgeval bezig is, kan dat zomaar langer zijn.
• We zijn een tijdje dicht geweest voor nieuwe patiënten om onze aandacht te kunnen richten op de patiënten die we al hebben.
Los van onze maatregelen hopen we dat onze regering eindelijk iets gaat doen met onze noodkreet en over de brug komt met maatregelen om onze werkdruk te verlagen.
Voor meer informatie:
https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/waarom-de-werkdruk-bij-huisartsen-zo-hoog-is
https://www.lhv.nl/nieuws/huisartsen-met-handen-in-het-haar-om-bezetting-rond-te-krijgen/
We willen als praktijk met ons enthousiaste team u als patiënt de beste zorg blijven geven!
met vriendelijke groet
De medewerkers van Praktijk op 11