Triage in de huisartsenpraktijk
Wanneer u de huisarts belt krijgt u de assistente aan de telefoon. Zij vraagt u naar de reden dat u belt en stelt een aantal vragen om uw hulpvraag precies duidelijk te krijgen. Dat heet triage.
Het is niet de bedoeling dat de assistente de diagnose gaat stellen. Het gaat er om dat u als patiënt de juiste zorg krijgt, op het juiste moment (bv. bij spoed snel een plekje of spoedvisite) en bij de juiste hulpverlener. Triage zorgt er voor dat ondanks de toenemende drukte, de wachttijden zo kort mogelijk blijven.
Om u zo goed mogelijk te kunnen helpen zal de assistente u een aantal vragen stellen en kan zij u een voorstel doen. Er zijn verschillende mogelijkheden:
– De assistente geeft u een advies, dit advies wordt altijd nabesproken met de huisarts.
– Zij vraagt de huisarts u terug te bellen.
– Zij maakt een afspraak voor een consult bij de huisarts of praktijkverpleegkundige.
– Zij maakt een afspraak voor een visite.
– Als de afspraak geen haast heeft, zal de assistente u soms het voorstel doen later in de week te komen. Als u meerdere dingen wilt bespreken zal de assistente een dubbele afspraak voor u maken.
Triage gebeurt op basis van zorgvuldig opgestelde protocollen. Onze assistenten hebben hiervoor de noodzakelijk aanvullende cursussen gevolgd.
Uiteraard doet de doktersassistente alles in samenspraak en overleg met de huisarts.