Uitkomsten patiënttevredenheidsonderzoek 2025
Mocht u begin 2025 een bezoekje hebben gebracht aan onze praktijk dan heeft u wellicht een korte vragenlijst ingevuld via een QR-code/linkje/papieren vragenlijst.
Uw mening vinden wij namelijk belangrijk als het gaat om de zorg die we verlenen. Uw antwoorden helpen ons om verbeteringen door te voeren.
We willen de uitkomsten graag met u delen, de gegeven tips hebben we zoveel mogelijk verwerkt in een reactie.
Telefonische bereikbaarheid: In 2021 gaf 58% een cijfer 7 of hoger. We zijn ons gaan oriënteren op een nieuw belsysteem en hebben een extra assistente in de ochtend aangenomen. Dit heeft u gemerkt, want in 2025 gaf 85% een cijfer 7 of hoger voor onze telefonische bereikbaarheid!
Samen beslissen: 91% gaf aan dat u samen met de zorgverlener beslist over welke zorg/behandeling bij u past. Een mooie score. Wilt u tips over een goed gesprek, kijk dan eens op: Begin een goed gesprek
Begrijpelijke informatie: 98% gaf aan dat de informatie die zij krijgen begrijpelijk is.
E-consult: 84% van de patiënten die de enquête invulden is blij met de mogelijkheid tot het stellen van vragen via mijngezondheid.net (e-consult). 16% is hier niet blij mee.
In de huidige tijd is binnen de huisartsenpraktijk het e-consult niet meer weg te denken. Er zijn de laatste jaren veel extra taken bijgekomen, daarom proberen we onze tijd zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Met het e-consult kunnen we vaak u snel helpen en zowel u als ons tijd besparen.
We merken dat sommige ouderen het lastig vinden om een e-consult te sturen, dat is helemaal niet erg. Geef dat dan vooral aan bij de assistente. Zij zal een andere oplossing met u bedenken.
Verbeterpunten:
Daarnaast gaf u ook een aantal punten aan waar u minder tevreden over bent, hieronder noemen we de 2 belangrijkste punten:
- Lange wachttijden bij de artsen
- Online afspraken kunnen maken
Voorstellen tot verbetering:
- Lange wachttijden bij de artsen: dit is een lastig op te lossen probleem. De wachttijden zijn met name lang bij de praktijkhouders Kim en Mijke. U kunt vaak sneller terecht bij Lisette of een waarnemend huisarts. U hoeft niet bang te zijn dat u met een spoed-klacht lang hoeft te wachten. Er zijn elke dag een paar spoed-plekjes die vrijgehouden worden voor mensen met acute klachten zoals benauwdheid en pijn op de borst. Belt u hiervoor altijd met de assistente
- Online afspraken maken: we realiseren dat dit voor sommige patiënten een uitkomst is. Toch zijn we hiermee gestopt, omdat we een paar bijna-calamiteiten hiermee hebben gehad, door mensen een afspraak op de lange termijn voor spoedeisende klachten inplanden. Daarom hebben we voor nu besloten hiermee te stoppen. Aangezien de wachttijd aan de telefoon kort is, hoeft u niet lang in de wachtrij te staan om de afspraak telefonisch te kunnen inplannen. De assistente kan dan ook gelijk bepalen of het om een spoedeisende klacht gaat!
Tot slot:
Dank aan allen die de vragenlijst hebben ingevuld. Ook voor de vele positieve reacties die gegeven werden in de vragenlijst over onze verbouwde praktijk en ons mooie team.
We willen met enige regelmaat een korte vragenlijst uitzetten om u te blijven betrekken bij de organisatie van de zorg. We hopen dat we weer mogen rekenen op uw medewerking.
Het team van Praktijk op 11